Oslofjordmuseet i Vollen i Asker kunne by på hele 140 modellbåter denne helgen. Det var rekordmange på museets årlige utstilling.
– Ja, så mange båter har vi aldri hatt her før, så dette var moro. Vi hadde også veldig mange forskjellige båter, sier museumslektor Jon Aksel Aulie ved Oslofjordmuseet.
Modellbåtutstillingen ble arrangert for femte gang i år, og ifølge Aulie er dette den utstillingen museet arrangerer som vekker størst interesse og engasjement. Båtene som ble utstilt var i stor grad privateide, og i dagene før åpningen kom eierne og leverte «smykkene» sine til utstillingen. Lengst reisevei hadde Helge Bendixen fra Fevik på Sørlandet og Arnfinn M.F. Kynnø fra Trondheim. Begge er ivrige modellbåtbyggere på hobbybasis.
Bygger etter originaltegninger
– Det er første gang jeg er her og viser frem båtene mine, sier Helge Bendixen, som blant annet hadde med seg en modell av 12-meteren «Vema III» tegnet av Johan Anker og bygd i Vollen i 1933 – ikke mange metrene unna der Oslofjordmuseet ligger i dag.
– Denne 5,5-meteren har jeg bygd flere av, og den kan radiostyres. De som eier dem har brukt dem i modellbåt-regattaer mot hverandre, forteller Bendixen.
Han bygger båtene etter originaltegningene og som modellbåter er det derfor begrenset hvor mye vind de tåler. Modellbåter som benyttes i regattaer har dypere og tyngre kjøl – det vil si en større ballastprosent – enn hva båter i virkeligheten har. Dette for at de skal tåle seilføringen sin i frisk vind.
– «Encore» seiler fint opp til 4 m/sek, sier Bendixen, som bruker rundt regnet 100 timer på å bygge en båt som dette.
«Pandora» er mer komplisert og krever 150 timer.
– «Pandora» er nok kanskje den båten jeg er mest stolt av, sier Helge Bendixen, som anslår at han har bygd rundt regnet 50 båter siden han startet for 20 år siden.
Interesse som har gått i arv
– Jeg bygger enten etter tegninger eller tar utgangspunkt i et eller flere bilder, forteller Kynnø, som har sterke sjømannstradisjoner i slektsblodet.
Både faren og bestefaren var fiskere på Frøya. Selv er han i kriminalomsorgen i Trondheim, men har arvet den store interessen for fiskebåter.
– Ja, jeg er oppvokst med båter, og har hatt interessen for modellbåtbygging siden han var liten.
Med seg på utstillingen hadde Arnfinn M.F. Kynnø fem «store» fiskebåter, men også en modell av en fiskebåt som faren bygde til ham da han var liten. Båten er spikket til av ett eneste trestykke og er nå over 50 år gammel.
Båtene bygger han i furu og teak.
– Materialkostnadene er relativt beskjedne. Det er arbeidstiden som er kostbar, sier Arnfinn M.F. Kynnø, som antyder at prisen på modellene hans ikke er under 100 000 kroner.
I alle former og fasonger
Utstillingen i Vollen inneholdt ved siden av de to langveisfarende modellbåtbyggernes båter, modellbåter i alle størrelser og varianter – fra kongeskipet «Norge» til helt enkle modellbåter bygd av søppel funnet i strandkanten.
En spesiell attraksjon var en modell av polarskuta «Maud» som var utlånt fra Skimuseet for anledningen.
Størst bidragsyter til modellbåtutstillingen i Vollen var Morten Bjerkåsholmen fra Konglungen. Han har samlet et anseelig antall modellbåter.
– Mange av dem har jeg kjøpt på loppemarked i mer eller mindre dårlig forfatning og så har jeg restaurert og bygd dem opp igjen. Samtidig har jeg Googlet og undersøkt de enkelte båtenes historie – både til originalbåten og modellbåten, forteller Morten Bjerkåsholmen.
![MANGE BÅTER: Morten Bjerkåsholmen var kanskje den største bidragsyteren til modelbbåtutstillingen og stilte med flest båter [Foto: Morten Jensen]](http://oslofjordmuseetsvenner.no/wp-content/uploads/2018/03/20180304-031518_MJP.jpg)